Plán výchovy a péče

shape

Název poskytovatele: Dětská skupina při nemocnici, z.ú.

Název zařízení: Dětská skupina Motýlek

Adresa: Metyšova 465, 514 01 Jilemnice Sídlo: Metyšova 372, 514 01 Jilemnice

Telefon: +420 608 159 122

Email: detskaskupina@nemjil.cz

Kontaktní osoba: Jaroslava Edlmanová - ředitelka DS

Kapacita zařízení : 12 dětí ve věku 1 - 4 roky

Provozní doba: PO - ČT 6.30 - 15.30, PÁ 6.30 - 15.00

Režim dne:

6:30 - 8:30 příchod dětí do DS, odpočinek - dospání dítěte, volné hry dětí

8:30 - 9:15 komunikační aktivity, pohybové a výtvarné činnosti

9:15 - 9:45 svačina

9:45 - 11:30 pobyt venku / výchovná činnost

11:30 - 12:00 oběd

12:00 - 14:15 hygiena, čtení pohádky, odpočinek dětí

14:15 - 15:30 svačina, volné aktivity dětí - hry, zájmové činnosti, pohybové aktivity, pobyt venku

Stravování: zajištěno ze stravovacího provozu MMN a.s.

pitný režim zajišťují pečující osoby

Adaptace: probíhá dle adaptačního plánu DS

Pečující osoby: splňují podmínky zákona o DS, tj. chůvy a zdravotní sestry

Dětská skupina, z. ú. (dále jen DS) vznikla 25.10.2017 a provoz byl zahájen 2.11.2017 v návaznosti na předchozí provoz dětské skupiny Motýlek, která má sídlo v areálu jilemnické nemocnice, v zařízených prostorách budovy bývalé polikliniky. V květnu 2020 jsme zahájili provoz druhé dětské skupiny v Semilech, která sídlí v budově ředitelství nemocnice Semily. Veškeré vybavení obou našich skupin splňuje požadavky zákonů.

Financování provozu DS je zajištěno z dotačních fondů EU a částečným příspěvkem rodičů. V průběhu roku dojde ke změně - budeme financováni ze státního rozpočtu spolu s částečným příspěvkem rodičů.

V DS zajišťujeme péči pro děti nejen zaměstnanců MMN, a.s., ale i ze širokého okolí Jilemnice a Semil.

Cílem DS je socializace dětí mezi vrstevníky, co nejsnazší adaptace v předškolním zařízení a správný vývoj dítěte po stránce jak psychické tak i fyzické. Klademe důraz na individuální přístup k dětem a na vytváření rodinného prostředí plného radosti a pohody, snažíme se v dětech probouzet zájem o přírodu a české tradice. Usilujeme o rozvoj fyzických, řečových a smyslových dovedností, vedeme děti k základům slušného chování ve společnosti a k základům zdravého životního stylu. S rodiči jsme v úzkém kontaktu, máme mezi sebou oboustrannou důvěru, respekt a vycházíme si navzájem vstříc. S dětmi si v průběhu adaptace vytváříme kamarádský vztah, nasloucháme jim, respektujeme je.

ZÁMĚRY PÉČE A VÝCHOVY V DS A JEJICH KONKRETIZACE

  1. navazovat na rodinnou výchovu, podporovat ji, doplňovat a spolupracovat s ní
  • vytvářet prostředí vzájemné důvěry a otevřenosti mezi pečujícími osobami, dětmi i rodiči

2) usilovat o osobní rozvoj každého dítěte s ohledem na jeho nadání, potřeby,

zájmy a schopnosti a podporovat jeho zdravý citový, rozumový i tělesný rozvoj,

jeho osobní spokojenost a pohodu

  1. výchovu a péči přizpůsobit ve všech oblastech tak, aby se děti rozvíjely

přirozenou cestou, aby směřovala dítě k pozitivnímu pohledu na život a na svět

  • při vstupu dítěte z prostředí rodiny do prostředí DS vytvářet a individuálně přizpůsobovat vhodné adaptační podmínky, které tento významný krok v životě dítěte nejen dítěti, ale i jeho rodičům co nejvíce usnadní
  • směřovat k tomu, aby čas prožitý v DS byl pro dítě radostí, příjemnou zkušeností
  • smysluplně obohacovat denní program dětí, zajistit prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jejich aktivnímu rozvoji a učení

4) vytvářet v DS prostředí a sociální klima, které podporuje rozvoj dětí, jejich

tělesné i duševní zdraví, chránit děti před nezdravým stresem a zdraví škodícím

vlivům, vést děti ke zdravému životnímu stylu, směřovat k radosti dětí z pobytu

v DS

  • pečovat o zdraví dětí ve spolupráci s rodinou
  • vést děti k péči o své zdraví, včetně osobní hygieny a pěstování správných hygienických návyků
  • seznamovat děti a upozorňovat je na možnost nebezpečí úrazů a jejich prevence
  • podporovat pohybové aktivity dětí, zařazovat tělovýchovné chvilky
  • využívat pobytu venku
  • využívat relaxaci, relaxační prvky, relaxační hry a vést děti k osvojování si relaxačních technik

FORMY ČINNOSTÍ V DS A JEJICH POPIS

  • volná hra a spontánní činnosti

DS poskytuje dostatek prostoru pro volnou hru a spontánní výběrové činnosti

  • individuální práce s dětmi
    • je prováděna nejčastěji k procvičení určité dovednosti (rozvíjení smyslového vnímání, prostorové a pravolevé orientace, matematických představ, grafomotoriky, logopedických funkcí apod.)
  • činnosti a hry v oblasti:

- výtvarné (kreslení, malování, otisky, zapouštění barev, trhání, mačkání,

modelování, tvoření z přírodnin, vystřihování apod.)

- rozvoj představivosti, kreativity a fantazie, estetického vnímání, jemné motoriky,

výtvarných dovedností, osvojování práce s materiály, seznámení se s výtvarnými technikami

- pohybové (pohybové chvilky, protahující cvičení, pohybové hry, relaxace)

- rozvoj jemné i hrubé motoriky, fyzického vývoje dítěte, podpora správného růstu, podpora fyzické zdatnosti, rozvoj sebeobslužných dovedností, zdravých návyků, vytváření fyzické pohody

- hudební (pěvecké, poslechové, hudebně pohybové apod.)

- rozvoj sluchového vnímání, osvojování a zpěv písní, koordinace pohybu dle

hudby

- rozvoje poznání, myšlení, paměti

- procvičování smyslového vnímání, pravolevé a prostorové orientace,

časové posloupnosti, matematických představ, vlastností předmětů, atd.

- rozvoj komplexního pohledu na svět, osvojení poznatků z přírodních,

společenských a technických věd

- procvičování paměti a pozornosti, rozvoj logického myšlení

- jazykové, řečové a komunikační - popis, rozhovor, vyprávění, poslech, přednes

- rozvoj slovní zásoby, procvičování jemné motoriky mluvidel, rytmická cvičení, osvojování si říkanek, poslech pohádek, vyprávění atd.

  • společné stravování
    • děti vedeme k samostatnosti a sebeobsluze, k vytváření zdravých stravovacích návyků a ke kultuře stolování
  • hygiena a sebeobsluha
    • hygienické potřeby provádějí děti samostatně podle vlastní potřeby a požadavku intimity
    • potřebují-li děti pomoc, je jim poskytnuta ze strany pečující osoby
    • při oblékání a svlékání, úklidu hraček apod. děti vedeme k samostatnosti, vzájemné ohleduplnosti a pomoci
  • pobyt venku
    • uskutečnění pobytu venku, jeho program i délka pobytuje závislá na aktuálních podmínkách počasí
    • při pobytu venku:

- chodíme na procházky, poznáváme přírodu a okolí

- hrajeme si v přírodě

- hrajeme si, pohybově se vyžíváme na zahradě

  • pobyt venku poskytuje dětem poznatky o okolí a především je prostorem k dostatečnému pohybovému vyžití a volné hře
  • odpočinek a spánek
    • děti odpočívají v ložnici, což je samostatná místnost, kde má každé dítě své stabilně umístěné lehátko
    • doba odpočinku je uzpůsobena individuálním potřebám dětí
    • tato doba je kromě odpočinku věnována čtení pohádek, příběhů a poezie, poslechu relaxační hudby atd.

Konkrétní činnosti a příležitosti:

- pohybová cvičení                                                                                                                                                  - manipulační činnosti                                                                                                                                              - smyslové a psychomotorické hry                                                                                                                        - hudebně - pohybové činnosti                                                                                                                              - grafické a grafomotorické činnosti                                                                                                                       - činnosti směřující k ochraně zdraví a osobního bezpečí                                                                                    - relaxační činnosti                                                                                                                                                    - činnosti k prevenci úrazů                                                                                                                                      - řečová a rytmická cvičení                                                                                                                                     - práce s knihou (čtení, prohlížení)                                                                                                                          - přednes, zpěv, vyprávění                                                                                                                                      - poslech pohádek a příběhů                                                                                                                                  - interpretace zážitků                                                                                                                                               - přímé pozorování                                                                                                                                                  - manipulace s předměty a různými materiály                                                                                                       - námětové hry                                                                                                                                                        - smyslové hry                                                                                                                                                          - cvičení na projevování citu                                                                                                                                    - výlety do okolí                                                                                                                                                        - činnosti na poznávání lidských vlastností                                                                                                            - estetické a tvůrčích aktivity                                                                                                                                  - činnosti k získávání orientace v okolí                                                                                                                   - poučení o možných nebezpečných situacích a způsobech, jak se chránit atd.

Činnosti se vzájemně prolínají, vycházejí z potřeb dětí, věkových zvláštností a jejich rozvojových možností.

CÍLE PÉČE A VÝCHOVY V DS DLE JEDNOTLIVÝCH OBLASTÍ

1. OBLAST BIOLOGICKÁ (Dítě a jeho tělo)

  • prostřednictvím nejrůznějších činností rozvíjet pohybové schopnosti dětí a zdokonalovat jejich dovednosti v oblasti hrubé i jemné motoriky, vést děti k osvojování si věku přiměřených praktických dovedností a k rozvoji smyslového vnímání a zároveň stimulovat a podporovat uvědomování si svého těla a směřovat tak k rozvoji psychické i fyzické zdatnosti a osvojování si poznatků o svém těle a jeho zdraví

2. OBLAST PSYCHOLOGICKÁ (Dítě a jeho psychika)

  • vytvářet podmínky k rozvoji řečových schopností, jazykových a komunikativních dovedností a vzbuzování zájmu i o další verbální i neverbální formy sdělení
  • rozvíjet smyslové vnímání, myšlení, rozvíjet paměť a pozornost, představivost a fantazii a tvořivé myšlení, vést děti k tvořivému sebevyjádření, k tvořivému řešení problémů a směřovat k posilování přirozených poznávacích citů dítěte, jeho zvídavosti, vytvářet a podporovat zájem o učení a vytvářet základy pro práci s informacemi
  • rozvíjet osobnost dětí tak, aby si uvědomovaly své vlastní já, získávaly sebevědomí, sebedůvěru, spěly k relativní citové samostatnosti, dokázaly se sebeovládat, vytvářet a rozvíjet citové vztahy a plně je prožívat a naučit se tyto pocity, získané dojmy a prožitky různými způsoby vyjadřovat a zvládat a také záměrně řídit svoje chování a umět ovlivňovat vlastní situaci

3. OBLAST INTERPERSONÁLNÍ (Dítě a ten druhý)

  • učit děti navazovat a rozvíjet vztahy k druhým lidem (dětem i dospělým), v tomto směru posilovat u dětí prosociální chování a vytvářet prosociální postoje (sociální citlivost, toleranci, respekt aj.), učit je žít ve společnosti ostatních, seznamovat je s pravidly chování ve vztazích k ostatním, učit děti komunikovat, spolupracovat s druhými lidmi a také si chránit osobní soukromí a bezpečí

4. OBLAST SOCIÁLNĚ KULTURNÍ (Dítě a společnost)

  • uvádět děti přirozeným způsobem do společenství ostatních lidí, seznamovat je se světem lidí, kultury a umění, rozvíjet u dětí základní kulturně společenské postoje, návyky a dovednosti a učit je vědomě se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny, přiblížit dětem pravidla společenského soužití, učit děti spolupracovat, spolupodílet se, vnímat a přijímat základní hodnoty uznávané v daném společenství, vytvářet také povědomí o existenci ostatních kultur a národností

5. OBLAST ENVIRONMENTÁLNÍ (Dítě a svět)

  • seznamovat děti s místem a prostředím, ve kterém žijí a přispívat k vytváření pozitivního vztahu k tomuto prostředí, umožňovat dětem poznávat přírodní, kulturní i technické prostředí, vnímat jejich rozmanitost, vývoj a neustálé proměny a na základě těchto vědomostí vytvářet u dětí povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností i planetou Zemí a směřovat děti k uvědomění si nutnosti chránit přírodu, životní prostředí a chovat úctu k životu ve všech jeho formách

SEZNAM TEMATICKÝCH CELKŮ

Tematické celky vycházejí z přirozeného cyklu ročních období a přírodních i společenských situací s nimi spojených, tedy ze života dítěte, je tak pro dítě smysluplný, zajímavý a užitečný a realizace těchto tematických celků poskytuje dítěti přirozenou cestou poznávat svět, poskytuje mu širokou škálu nejrůznějších aktivit a nabízí mu hlubší prožitek, dítě tak nezískává pouze izolované poznatky či jednoduché dovednosti, ale získaná zkušenost je komplexnější a pro dítě snáze uchopitelná a prakticky využitelná a přispívá k tomu, aby dítě získávalo potřebné dovednosti, užitečné poznatky, poznávalo žádoucí hodnoty a získávalo samostatné postoje.

Tematické celky jsou členěny do podtémat, která tvoří  materiál pro jednodušší práci při sestavování konkrétních činností pro děti.                                                                                                                  S jednotlivými podtématy je vhodné pracovat individuálně, dle aktuálních podmínek a možností (aktuální počet dětí ve skupině, jejich věk apod.), slouží jako orientační materiál.