Úvod > - nemocnice Jilemnice > Provozní řád MMN

Provozní řád MMN

1.    Úvod

Ředitel MMN v Jilemnici vydává na základě zákona č. zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách ve znění pozdějších předpisů, tento Provozní řád.

2.    Provoz nemocnice

Provoz nemocnice je upraven tak, aby byla zabezpečena všestranná a vysoká úroveň léčebně-preventivní a ošetřovatelské péče v souladu se stanovenými hlavními cíli zdravotní politiky ČR. Nemocnice organizuje a poskytuje zdravotnické služby, které odpovídají současným požadavkům lékařské vědy.

  • Provoz nemocnice je organizován účelně a hospodárně při plném využití odbornosti zdravotnických pracovníků, lůžek, diagnostických, léčebných a jiných prostředků s ohledem na důsledné dodržování zásad ochrany majetku. Přitom je třeba zejména:
  • dbát na návaznost péče poskytované jednotlivými pracovišti nemocnice a zabránit provádění duplicitních diagnostických a terapeutických úkonů;
  • odstranit neodůvodněné čekací a objednací doby;
  • dodržovat zásady účelné farmakoterapie a hemoterapie;
  • dodržovat hygienické zásady a předpisy;
  • dodržovat oblast BOZP a PO;
    • V provozu nemocnice musí být uplatňována technická, provozní a organizační opatření zaměřená na:
    • účelnou koncentraci materiálně-technického vybavení;
    • na zavádění výpočetní techniky
      • Organizační struktura MMN je stanovena ORGANIZAČNÍM ŘÁDEM.
      • Zabezpečení léčebně preventivní a ošetřovatelské části je stanoveno VNITŘNÍM ŘÁDEM MMN.
      • Povinnosti a práva zaměstnanců jsou stanovena PRACOVNÍM ŘÁDEM.
      • Povinnosti a práva pacientů jsou uvedeny v příloze č. 1 VNITŘNÍHO ŘÁDU MMN.

3.    Provoz lůžkových oddělení

  1. Provoz oddělení je organizován tak, aby se všechny služby navzájem doplňovaly, měly plynulou návaznost a zajišťovaly pacientům komplexní péči. Oddělení musí poskytovat péči v potřebném rozsahu též v mimopracovní době.
  2. Základní složkou oddělení (pokud se podle velikosti dále člení) je ošetřovací jednotka (stanice), kterou tvoří skupina pokojů, v nichž jsou nemocní ošetřováni týmem zdravotnických pracovníků vedených lékařem.
  3. Doba nočního klidu trvá od 22 hodin do 6 hodin. Zahájení ranního provozu na odděleních nesmí narušovat možnost dostatečného spánku nemocného.
  4. Všude, kde jsou proto prostorové, technické a personální předpoklady, jsou nemocní na jednotlivých odděleních seskupováni podle hledisek epidemiologických, podle zdravotního stavu, pohlaví, věku a rozsahu potřebné péče.
  5. Při provozu oddělení jsou dodržovány hygienicko-protiepidemické zásady a jsou prováděna opatření proti nemocničním nákazám.
  6. Více informací v Domácích řádech jednotlivých oddělení.
  7. Rozpis pracovních směn zdravotnických pracovníků provádí vedoucí pracovník v souladu s příslušnými předpisy. Pracovníci po ukončení směny mohou opustit pracoviště až po řádném předání služby.
  8. Denní práci zahajuje vedoucí pracovník krátkou provozní schůzkou, na níž přijímá hlášení o průběhu ústavní pohotovostní služby a stanovuje denní program oddělení a režim dne pacientů.
  9. Bezprostřední péči o nemocného obstarává tým zdravotníků v čele s ošetřujícím lékařem, který také určuje, v rámci pokynů vedoucího lékaře oddělení, léčebný postup. Ostatní zdravotničtí pracovníci vykonají péči o nemocného v souladu s pokyny a stanoveným léčebným režimem.

10.  Kouření je ve všech objektech nemocnice zakázáno.

11.  Je rovněž zakázáno jakkoli zamezovat mechanickými zábranami zavření požárních dveří a dveří opatřených mechanismy pro automatické zavírání. Za porušení tohoto zákazu lze vymáhat úhradu škody až do výše ceny nových dveří.

4.    Provoz odborných ambulancí

  • Ambulance jsou provozovány nemocnicí a soukromými lékaři. Soukromé ambulance jsou viditelně označeny jako „soukromé“, nemocnice s nimi spolupracuje a nenese za jejich činnost odpovědnost.
  • Ordinační doba ambulancí je zveřejněna v recepci nemocnice, na vývěskách jednotlivých pracovišť a na webových stránkách MMN Ordinační doba odborných služeb je stanovena v časové návaznosti na ordinační dobu praktických lékařů tak, aby aspoň určité dny v týdnu byla dostupná i v odpoledních hodinách.

5.    Program prevence a kontroly infekcí a nákaz

Zajištění základních hygienických požadavků pro provoz nemocnice vychází z platné legislativy a z odborně relevantních doporučení. Do programu prevence a kontroly infekcí patří v MMN následující oblasti:

5.1.    Hygienické pprovozní řády oddělení a ambulancí

Hygienický provozní řád je soubor pravidel a činností, které jsou pro nemocnici nezbytné. Vychází ze zákona o ochraně veřejného zdraví, Vyhlášky o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění; Vyhlášky o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče; z Věstníku MZ ČR, metodického návodu hygiena rukou.

Provozní řády jednotlivých oddělení vydávají vedoucí zaměstnanci a schvaluje Krajská hygienická stanice Libereckého kraje se sídlem v Liberci. Při provozu oddělení musí být vždy důsledně dodržovány hygienické a protiepidemické zásady a prováděna opatření proti nemocničním nákazám. Provozní řády upravují způsob provozu svých součástí podle povahy úkolů, konkrétních podmínek a v souladu s koncepcemi jednotlivých oborů.

Vlastní hygienické provozní řády mají v MMN tyto organizační součásti:

  • Chirurgické oddělení;
  • Oddělení operačních sálů a centrální sterilizace (zvlášť operační sály a zvlášť centrální sterilizace);
  • Neurologické oddělení;
  • Anesteziologicko - resuscitační oddělení, interní JIP a chirurgická JIP;
  • Interní oddělení;
  • Dětské a novorozenecké oddělení (zvlášť lůžková část a zvlášť novorozenecký box);
  • Gynekologicko - porodnické oddělení (zvlášť gynekologie a zvlášť porodnice);
  • Rehabilitační oddělení;
  • Radiodiagnostické oddělení;
  • Oddělení nukleární medicíny;
  • Oddělení laboratoře;
  • Hemodialyzační oddělení;
  • Hematologická ambulance;
  • Stravovací provoz;
  • Lékárna s odbornými pracovišti;
  • Interní a diabetologická ambulance;
  • Alergologická a imunologická ambulance;
  • Dětská skupina.

5.2.    Hygiena rukou

Vychází z Věstníku MZ ČR, metodického návodu hygiena rukou při poskytování zdravotnické péče; Vyhlášky o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění; Vyhlášky a o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče a z Provozního řádu. Mezi základní body Programu sledování infekcí patří:

  • Indikace mytí rukou  - např.  při použití toalety, před podáváním stravy; správná technika mytí; správná technika hygienické a chirurgické dezinfekce;
  • Indikace použití dezinfekce – např. před a po přímém kontaktu s pacientem, před aseptickými výkony;
  • Exspirace dezinfekcí, mýdel, označení rozlévaných dezinfekcí;
  • Dodržování zákazu nošení šperků, umělých nehtů, na operačním sále i hodinek;
  • Používání rukavic – jen pro jednu osobu a jejich sundání těsně po použití.

V MMN je více rozpracováno ve směrnici HYGIENA RUKOU.

5.3.    Dezinfekce, sterilizace

Vychází z Vyhlášky o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a z Vyhlášky o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče a z Provozního řádu.

Základní body Programu sledování infekcí:

  • Dezinfekční plán MMN;
  • Dezinfekční roztoky – zásady ředění, označení dekontaminační nádoby, četnost;
  • Dvoustupňová dezinfekce – zásady ředění, označení dekontaminační nádoby, četnost, deník;
  • Vyšší stupeň dezinfekce – zásady ředění, označení dekontaminační nádoby, četnost, deník;
  • Sterilizace – exspirace a skladování sterilního materiálu a obalů.

V MMN je více rozpracováno ve směrnici DEZINFEKCE A STERILIZACE.

5.4.    Manipulace s prádlem

Vychází z Vyhlášky o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění; z Vyhlášky o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče a z Provozního řádu. Základní body Programu sledování infekcí jsou:

  • Harmonogram svozu čistého a špinavého prádla;
  • Manipulace s použitými lůžkovinami – způsobem, který brání kontaminaci kůže, sliznic, oblečení
    a způsobem, který vylučuje přenos patogenů na pacienty, personál, do prostředí;
  • Výměna lůžkovin – dle potřeby, minimálně 1x za týden, vždy po propuštění;
  • Překrytí čistého lůžka;
  • Nestandardní situace – vši, blechy.

5.5.    Strava

Vychází z postupu HACCP (Analýzy rizik a tvorby kritických kontrolních bodů) a z Provozního řádu.

Základní body Programu sledování infekcí jsou:

  • Zdravotní průkaz;
  • Dovoz obědů tabletovým systémem;
  • Teplota stravy;
  • Strava při izolaci.

V MMN je více rozpracováno ve směrnici VÝROBA, SKLADOVÁNÍ A DISTRIBUCE STRAVY.

5.6.    Manipulace s odpady

Vychází z Provozních řádů. Základní body Programu sledování infekcí jsou:

  • Třídění odpadu;
  • Shromažďování nebezpečného odpadu – označení, barely;
  • Ostrý odpad – jednorázové spalitelné označené nádoby, označení;
  • Svoz odpadu – harmonogram svozu.

V MMN je více rozpracováno ve směrnici ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.

5.7.    Infekční onemocnění - izolace

Vychází z Vyhlášky o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění; z Vyhlášky o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče a z Provozního řádu.

Základní body Programu sledování infekcí:

  • Izolace pacienta;             
  • Nahlášení infekčního onemocnění;
  • Bariérová ošetřovací technika;
  • Pomůcky, nástroje – jednorázové, dekontaminace na pokoji;
  • Prádlo – manipulace s prádlem na pokoji;
  • Odpady – likvidace odpadu na pokoji;
  • Strava – likvidace zbytků stravy na pokoji;
  • Návštěvy;
  • Úklid – informace o izolačním pokoji.

V MMN je více rozpracováno ve směrnici INFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ.

5.8.    Biologický materiál

Vychází z Vyhlášky o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění, z Vyhlášky o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, z Provozního řádu a z Laboratorní příručky. Základní body Programu sledování infekcí jsou:

  • Odběr biologické materiálu;
  • Žádanky;
  • Transport – uzavřená nádoba;
  • Dekontaminace biologického materiálu – postup.

5.9.    Poranění jehlou a skalpelem

Vychází z Provozního řádů. Základní body Programu sledování infekcí jsou:

  • Opatření při poranění – vyvolání krvácení, dezinfekce místa poranění;
  • Zápis do knihy úrazů;
  • Zápis nežádoucí události;
  • Hlášení praktickému lékaři;
  • Odběry u praktického lékaře;
  • Vyrozumění od Krajské hygienické stanice – poraněná osoba dostane vyrozumění;
  • Sběr dat – asistent hygienické služby – vyrozumění od KHS.

V MMN je více rozpracováno ve směrnicích PORANĚNÍ JEHLOU, SKALPELEM; PRACOVNÍ ÚRAZ a NEŽÁDOUCÍ UDÁLOSTI.

5.10.    Lékařské preventivní prohlídky

Vychází ze Zákona o ochraně veřejného zdraví; Vyhlášky o očkování proti infekčním onemocněním a z Provozních řádů. Základní body Programu sledování infekcí jsou:

  • Vstupní, výstupní, periodické, mimořádné prohlídky;
  • Kontrola očkování proti žloutence typu B – evidence, protilátky HbsAg.

V MMN je více rozpracováno ve směrnici BOZP A PO. 

5.11.    Kvalita vody

Vychází z Vyhlášky, která stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu, četnost a rozsah kontroly pitné vody; z Vyhlášky o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění; z Vyhlášky o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče a z Provozního řádu. Základní body Programu sledování infekcí:

  • Rozbor pitné vody  –  kvalita vody 2 x ročně doložena na výstupu (gastroskopie);
  • Rozbor vody v celé MMN – 1 x ročně, opatření proti  legionelle;
  • Rozbor vody na HDO – osmotická voda – 6 x ročně;

 Odběry zajišťuje provozní úsek s technickým oddělením MMN.

5.12.    Nozokomiální nákazy

Vychází ze Zákona o ochraně veřejného zdraví. Základní body Programu sledování infekcí jsou:

  • Sběr dat;
  • Analýzy evidovaných nozokomiálních nákaz;
  • Konzultace s KHS.

5.13.    Dezinsekce, deratizace

Při výskytu tělních parazitů se provádí účelná dezinsekce, deratizace. Zajišťuje provozní úsek MMN.

5.14.    Úklid, malování

Vychází z Vyhlášky o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a z Vyhlášky o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče. Úklid je v MMN realizován dodavatelským způsobem. Zajišťuje provozní úsek MMN.

6.    Školení prevence a kontrola infekcí

Školení zdravotnického a nezdravotnického personálu v zásadách prevence a kontroly infekcí odpovědnými pracovníky a to zejména formou vstupních a periodických školení platí zejména pro oblast hygiena rukou, manipulace s prádlem, stravou, odpady, biologickým materiálem, viz příloha č.1. 

 

 
 

velikost písma - A +

Loga projektu Projekt Zavádění CAF v Jilemnici

Projekt „Zavádění CAF v Jilemnici“ číslo: CZ.1.04/4.1.01/53.00038. Tento projekt je financován z ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR. Díky projektu pořídila Masarykova městská nemocnice v Jilemnici v roce 2011 tyto webové stránky.